Monday 17 October 2011

DAP, Hiew terpengaruh oleh Umno, BN serang SAPP: Chong

Chris Maskilone

KOTA KINABALU: DAP Sabah dan MP Hiew King Cheu terjatuh ke dalam strategi Umno dan Barisan Nasional (BN) untuk menyelang Parti Maju Sabah (SAPP) bagi pihak Umno, dakwa Ketua Penerangan SAPP. Chong Pit Fah.

Beliau berkata Hiew terlupa bahawa Yong sudah meninggalkan jawatan Ketua Menteri lebih 13 tahun lalu.

"Apa sahaja 'dokumen' yang Hiew perole- hi daripada Umno adalah penipuan yang diguna semula, sebelum ini digunakan oleh pembangkang ketika itu seperti Dr Yee Moh Chai yang ditugaskan oleh Umno untuk menjadikan Yong sebagai sasaran untuk serangan.

"Hiew sepatutnya memberitahu rakyat, selain orang-orang Umno/Kerajaan BN, siapa lagi yang berupaya memperolehi ‘dokumen’ dari dalam Kerajaan?" soal Chong di sini, Ahad.

"Adakah orang biasa boleh memperolehi fail SAS? Inilah sebabnya kenapa SAPP sentiasa menggesa kertas putih untuk isu Saham Amanah Sabah, minit mesyuarat, rekod transaksi dan kertas berkenaan," kata Chong yang juga Ketua SAPP Kepayan CLC.

Menurutnya, Pemimpin dan Pemuda SAPP berulang kali membuat laporan polis dan SPRM sejak dahulu lagi seperti apa yang dilaporkan di dalam akhbar.

"Ini adalah kerana SAPP Percaya bahawa dalang sebenar perlu dihukum dan didedahkan.

"Tapi rakan-rakan Hiew di dalam Umno dan BN enggan mengeluarkan kertas putih. Tiada apa-apa yang terhasil daripada siasatan polis atau SPRM. SAPP dan Yong tidak mempunyai apa-apa untuk disembunyikan," katanya.

Chong berkata Hiew mungkin menyang- ka bahawa beliau memiliki dokumen 'berharga" terhadap Yong tetapi, hakikatnya, ia adalah bom jangka yang menunggu masa untuk meletup.

"Hiew perlu bertanya kepada rakannya di dalam Umno, kenapa orang Umno seperti Pemuda Umno, tidak berani mendedahkan dokumen itu sendiri? Kenapa Umno memilih Hiew untuk melakukan kerja kotor mereka terhadap SAPP dan Yong?

"Kini Hiew berkata beliau mempunyai beberapa 'dokumen', maka beliau perlu mendedahkannya, jika tidak beliau bersalah kerana menyembunyikannya. Adakah 'dokumen' itu mengaitkan pemimpin BN atau Umno lampau atau sedia ada atau hanya Yong?" soalnya.

"Saya ingin mengingatkan Hiew mengenai kes pengundi hantu apabila operatif kad pengenalan palsu menghantar bukti kad pengenalan palsu dan pengundi hantu kepada pemetisyen pilihan raya Likas, Dr Chong Eng Leong yang bersungguh-sungguh menggunakannya untuk membatalkan keputusan pilihan rayaYong pada 1999.

"Kesemua bukti mengenai kad pengenalan palsu dan Projek IC mengunjuk ke arah operatif yang berkait dengaa Umno, dan tiada satu pun bukti mengaitkan Yong atau SAPP. Hakikatnya, saksi PBS di mahkamah memberi keterangan bahawa Yong atau pemimpin SAPP tidak terlibat dalam Projek IC," katanya.

Tetapi hasilnya, beliau berkata Yong dihukum dengan tidak adil dan pemimpin Umno terlepas bebas.

"seperti apa yang diadukan oleh DAP dan Parti Keadilan Rakyat, terdapat ramai pengundi hantu di banyak kawasan tetapi tiada satu pun pihak yang bersalah dihukum.

"sebaliknya, pihak yang tidak bersalah, Yong dan SAPP dihukum dengan teruk dan tidak adil," katanya.

Harian Ekspress
Isnin, 17 Oktober 2011
M/s 1

No comments:

Post a Comment